Jak a kde brát inspiraci pro copywriting? Díl 3.: TV je sázka na jistotu

  • 16. 09. 2019
  • Náš seriál, v němž pátráme po elixíru, jehož pozření vás uvede v prozření a učiní z vás textového boha, dospěl k 3. dílu. A jeho hlavním poselstvím je, že žádný elixír nepotřebujete, když máte po ruce studnici v podobě klasických i internetových televizí.

    copywriting díl 3

    Inspirace pro copywriting z filmů? Ne. Ze seriálů!

    Tuzemská filmová tvorba je bohužel, až na pár výjimek, v krizi. Za to seriálová produkce zažívá již několikátým rokem nefalšovanou renesanci, vedle níž i Florencie bledne závistí. Ať už jde o Českou televizi či internetové televize Steam.cz, Obbod či nově vzniklou MallTV, tak zde naleznete potravu, kterou váš copychtivý mozek vyžaduje.

    Soustřeďte se především na komediální seriály. V tomto ohledu naprosto dominuje tandem Jan Prušinovský – Petr Kolečko. Nikdo u nás aktuálně neumí být tak výstižný a český v kladném slova smyslu, jako tito dva pánové, jejichž spolupráce má na kontě seriály Okresní přebor, Čtvrtá hvězda, Trpaslík či Most! Tyto seriály jsou zatraceně vtipné. A často nekorektní a dost sprosté. Ostatně Jan Prušinovský na toto téma poznamenal, že miluje aktuální hovorovou češtinu a ta se bez vulgarit prostě neobejde.

    Každopádně pokud nejste prudérní jako Martin Komárek, který přišel u sledování 6. dílu Čtvrté hvězdy k morální újmě a pak kvůli tomu slovně napadl Českou televizi, tak vy se královsky pobavíte a jako bonus načerpáte hromady nových obratů, kterými se později při práci můžete inspirovat.

    Jinak pokud ještě jde o Prušinovského a Kolečka: jejich vtipnost není omezena jen na společnou spolupráci, ale i jejich sólo práce mají vysoké kvalitativní hodnoty. Prušinovský má na kontě zdařilou první sérii Autobazar Monte Karlo, Kolečko zase stojí za fotbalovým Vyšehradem, hokejovou Lajnou či Martou a Věrou – což je fajn seriál pro každou kancelářskou krysu žijící v marketingové noře.

    Další autoři pro inspiraci

    Pokud jde o komediální seriálové počiny jiných autorů, můžeme jmenovat samozřejmě Kancelář Blaník, Štafl, Stylista, Pizza boy či Dabing street od Zelenky – ovšem poslední čtyři seriály již pronásleduje jistá nekonzistence v kvalitě, kdy geniální díly střídají prázdnější. Můžete ovšem sáhnout i po osvědčených majstrštycích staršího roku výroby, jako je Česká soda či Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?

    A jestli komedie nejsou váš šálek čaje, zkuste třeba Případy 1. oddělení. Seriál, za jehož scénářem stojí skutečný kriminalista a šéf pražské mordparty Josef Mareš, vás vtáhne jak do případů, které se v minulosti skutečně staly, tak do obhroublé policejní hantýrky. Když navíc přidáte hlášky typu: “Byl zavřenej za napadení mladý buchty na ulici, kurva, ne za báby v bytě!, Z huby ti smrdí jako somrákovi z igelitky! či Ať chcípnu, jestli lžu! – To už bys byl za ten výslech 5× mrtvej, debile”  je vám asi jasné, že i v tomto doslova případě je o duševní transfúzi postaráno.

    Mimochodem: první série Případů a Čtvrtá hvězda měly počátkem roku 2014 premiéry každé pondělí společně. Byly to jediné tři měsíce v životě, kdy jsem měl pondělky raději než pátky.

    A pátky budou v kurzu i v příštím dílu, jelikož vyrazíme za lidmi nejen do hospod. Uvidíme se příště u stolu a se sklenkou v ruce!

    Další díly seriálu o copywritingu:

    Díl 1.: Vše je v češtině

    Díl 2.: Čerpejte v chaosu